Tuesday, October 12, 2010

تحديث لحدوثة؟













تحديث لحدوثة
""""""""


تعب ابو القاسم الطنبورى من حذاءه القديم ، لأن نعله اهترأ ققرر امراً ما ، حمل ابو القاسم الحذاء

واقترب من النافذة

ودون ان يفكر بتاتاً

رمى بالحذاء الى الشارع

سقط الحذاء على رجل كان يسير في الشارع فأصابه على راسه

فحمل الحذاء وصعد الى ابو القاسم

دفع ابو القاسم تعويضا للرجل وحمل الحذاء مسرعاً وقرر هذه المره
ان يرميه في النهر

وبينما كان الصياد يصيد ، علقت بسنارة الصياد فردتا الحذاء القديم

فحمله وجاء الى أبي القاسم ،،،، فقرر أبو القاسم ان يحرقه في الغابة

جمع بعض الحطب وأشعله ثم رمى الحذاء فوق النار وهرب


هبت ريح شديدة أبعدت النار على الحذاء فلم يحترق لأنه رطب من النهر

بينما احترقت الغابة

سمع الحاكم بحريق الغابة ، فأرسل جنوده لمعرفة السبب

فوجدوا الحذاء القديم

وعرفوا أنه حذاء الطنبوري

وصدر أمر الأمير فورا بمعاقبة أبي القاسم فحملوه الى السجن ومعه حذاءه القديم

!!

التجارب البشرية غالبا مدفوعة الثمن ولن يخسر أحدنا شيئاً لو اتعظ بها وأخذ منها ما ينفعه وترك مالا ينفع ولا يفيد، والكلام ينسحب على كل مجالات الحياة
اخوكم الناصح هو الآخر فيما يبدولم ينصح نفسه ولم يتعظ وبقي عمره ينصح ونسي نفسه كما فعل ذلك بمن قبله ابن الراوندي الذي دعا الناس الى الصلاة وكان لا يصلي أو هكذا يقال ويحكى

ومهما يكن.. فمحدثكم وبعد جهد جهيد وتفكير عنيد وتعب دائم في هذه الحياة مديد استطاع الحصول على قدر من المعرفة ربما ليست الا لسد النقص ،وليست بغرض الحصول على عمل،
مع كل احترامي لكل عمل شريف يأتي بلقمة حلال
وقبل الإستطراد أعترف وبكامل قواي العقلية كما يقول أهل القانون والحقانية وكما يريد اهل الادب والفنون واللوجستية وكما يلوك ذلك اهل العسكرتارية والسياسة ايضاً
علي ان اعترف بانني لست صحفياً او كاتبا محترفاً ولا امت بأية صلة او قرابة ولا نسب لا من قريب ولا من بعيد لمهنة الأرق وكثرة الورق التي يمارسها الصحفيون كشرط في نشر ما يكتبون
لانني كنت ولا زلت اكتب شيئاً
فى حاشية على هامش !!؟
لا اخفيكم سؤالى
هل هناك جدوى ؟

ولان القرد بعين امه غزال، رحت ابدو لحوحاً فيما اكتب واقتبس - طعنا وتوبيخا وتعرية للاستبداد بكل تجلياته، وطلبا للحرية واحترام العقل الى الحد الذي ربما جعلنى
أكثر عناداً،
ربما هو الامل عندي وكنت اعرف نفسي أكثر ما اعرفها بالتشبت به... لكنها العدوى
التي وصلتني وانا اتابع ما يجرى من تقصيف لاقلام الكتاب المخلصين

ولان الاعتراف سيد الادلة في القانون
فالواجب ان يكون - سيد الفضائل في المثقفين - - وهذه فرضية يبدو لى انه تكشف بطلانها
بسبب كثرة الكتبة المتهافتين على موائد الحكام...
؟؟؟؟

على كل حال ومآل فاننى ازعم ان - العظمة ليست في الطاووس - مهما استعرض "جمال" " ذيله " - العظمة الحقيقية والنجاح الحقيقي يا سادة هى في الحفاظ على التوازن وفى الكلمة الشريفة
التوازن
الذي يرافق عادة اي انسان ليكسب حب الناس وتقديرهم حين يكون في حياته العادية في بيته والشارع وبين الناس كما هو على الورق

مفيش حاجة على رأى ايمان البكرى
شوية هلاووس وتروح



29 comments:

Tears said...

يظهر ان المشكلة مش فى الراجل لكن فى الحذاء:)))

فهمت مغزى كلامك بس فعلا مش عارفه رايحيين على فين

فاتيما said...

دى هلاوس روعة يا سال

علها متروحشى
و اظن ذلك
لأن الحال يتصاعد ف وتيرته
لورا شكلاً
و اظنه لقدام فعلاً

ربنا يستر
و يفرجها
و يفرجنا يوم ابيض
ان شاء الله

تسلم الحدوثة

ماجد القاضي said...

أعجبتني الهلاوس.. أسلوبك في السجع والجناس جميل..

القصة طريفة.. والكلمات بعدها حصيفة..
لكن صراحة وبدون بجاحة.. لستُ أفهم الرابط بين القصة الممتعة وبين السطور التابعة..
أعتقد القصور مني، فمدني بما يفهمني..

وعجبي...!

مجرد دعابة لغوية..
تحياتي أخي الكريم..

sal said...

تييرز

هو انت نسيتى اللى مكتوب فى حاشية المدونة ع الشمال

"ما فائدة الدنيا الواسعة اذا كان حداءنا ضيييييق

الجزم هما المشكلة

رايحين للخير ان شاء الله
حارجع اتمسك بالامل برضو


كامل تقديرى

sal said...

مامت يوسف

ربنا يكرمك
ويخليك
""""""

ادامك الله
عقلا وروحا
تمنحى الامل
للجميع

شوية احباط وحيروح
تسلمى

تحياتى وتقديرى

sal said...

الصديق ماجد

هل هناك جدوى من الكتابة
سؤال احباطى من الدرجة الاولى

والقصة فى البداية مليانه سـوء حظ
او احباط او عدم توفيق

""""
انا اتابع ما يجرى من تقصيف لاقلام الكتاب المخلصين
ولان الاعتراف سيد الادلة في القانون فالواجب ان يكون - سيد الفضائل في المثقفين - - وهذه فرضية يبدو لى انه تكشف بطلانهابسبب كثرة الكتبة المتهافتين على موائد الحكام...؟؟؟؟
وتوافه الامور

واضح يا فندم

مفيش حاجة يا ماجد
بادردش معاكو بس

تحياتى وتقديرى

sal said...

انا شايف ان الصورة المرفقة
بتقول حاجات ومحتاجات
ماحدش خد بالو
ما علينا

Haytham Alsayes said...

هلاوس جميلة
بس لامتي هنلوس كد احنا عوزين نفوق
يارب
يارب
يارب

sal said...

صديقى هيثم

من بقك لباب السما

يارب

تحياتى وتقديرى

ماجد العياطي said...

في الحقيقه المرافعه دي نبهتني لنفسي انا كمان

ياترى احنا بنكتب ليه وايه الهدف

اغلب المدونين على الرغم من المواضيع الممتازه اللي بيكتبوها

لكن

في بعض الاوقات بتبقى مجرد فضفضه

شكرا جدا ياسال التدوينه دي كانت في بالنا كلنا

تحياتي

sal said...

الصديق ماجد العياطى

اسعد بمرورك كالعادة
رغم غيابك المتكرر

"
ياترى احنا بنكتب ليه وايه الهدف
"
شوف يا ماجد
كلنا تمر بينا لحظات احباطية
هههههه
بس برضو حنستمر
انت عارف الحكمة الشعبية اللى بتقول
"
دخول التدوين مش زى خروجه

هههههه


تحياتى وتقديرى

ماجد القاضي said...

كده الأمور وضحت يافندم ..!

تحياتي.

sal said...

ماجد القاضى


شكرا لحسن تواصلك
يا صديقى والحمد لله ان الامور واضحة عندك

تحياتى وتقديرى

فاروق بن النيل said...

Sal
المشكلة فى أن بعض الناس تتصور أنها منحوسة دائما وعلى رأى المثل" المنحوس منحوس ولو علقت برقبته فانوس"
لكن هل الحذاء له سبب فى ذلك ربمانعم وربما لا ولكنى هنا أسجل أن بعض الناس وأنا منهم إذا هممت بشيئ دون أن أسمى الله فتحدث مشكلة وكأن الشيطان يتدخل ليلقى بها فى مكان آخر غير الذى أقصده وبمجرد قول أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم" صدقنى صديقى تحل المشكلة كما أريد وأبغى ودمتم

فتاه من الصعيد said...

بس انا حاسه ان في حاجه :)

تحياتي

جايدا العزيزي said...

كلاماتك لها مغزى واضح

اؤيدك ياترى احنا رايحين فين

الحراره وصلت عندك كام

وياترى الهلاوس هتفضل لغايه امته

ههههههههههههههه

بس انا كده مطمنه عليك

طول مافيه هلاوس والحرارة بتعلى

يبقى انت مخك شغال

اشكرك

تحياتى

eng_semsem said...

انا متهيالي احنا ممكن نحل مشكلة الجزمه بصعوبه يبقي ازاي ممكن نحل مشاكل مصر بالاحباط ده في حاجات كتير بتتغير بينا وممكن ما نخدش بالنا ممكن واحد يقرا كلامك وياخد قرار بناء عليه وينجح ويبقى السبب انت وانت ما تعرفش كمل زي ما انت عايز واحنا هنا مستنين

sal said...

استاذ فاروق
اشكر لك حسن تواصلك
وتعليقك المميز

لك كل تقديرى

sal said...

فتاة الصعيد

ايوه يا دكتورة
انا برضو حاسس انو فيه حاجة

هههههه


تحياتى وتقديرى

sal said...

جايدا


اطمنى


طول مافيه هلاوس والحرارة بتعلى

يبقى المخ شغال

الحمد لله

اسعدنى تواجدك

sal said...

حضرة الباشمهندس

شرفتنى بهذه الزيارة
واعجبنى تعليقك جدا

قمت برد الزيارة واستمتعت
بالاطلاع على مدونتك

رغم كل شئ

الامل باق

تحياتى

Noha Saleh said...

دى اول زيارة ليا هنا
وان شاء الله مش هتكون الاخيرة
المشكلة اننا مش بنتعلم من اخطاءنا
لو بنتعلم من اخطاءنا اكيد مش هنوصل لحال الرجل مع حذاؤه

sal said...

نهى

شرفت ونورت
اسعدتنى زيارتك الكريمة


تحياتى

عباس بن فرناس said...

هل هناك جدوى؟ لاطالمى اراقنى هذا السؤال
القصة ايضا لها اكثر من مغذا ولعل منه قول الشاعر
لعمرى ما ضاقت بلاد باهلها 00 ولاكن اخلاق الرجال تضيق

sal said...

عباس

شرفتنى ونورتنى

اهو احنا بنقول والنتائج
بيد الله...ان شاء الله خير


تحياتى وتقديرى

فشكووول said...

السلام عليكم سال
تحياتى

بيقولوا قليل البنخت يلاقى العضم فى الكرشه

يعنى هو لو كان نافع ولا فيه فايده كان من اول مره سابه ومشى
لكن الحظ السيئ دائما مش بيحب يسيب صاحبه
تحياتى

sal said...

العزيز فشكووول

ما هو لو كل واحد عمل اللى مفروض يعمله

لكانت
حياتنا احسن


اسعدنى مرورك
تحياتى

يوميات شحات said...

شكرا على البوست

sal said...

يوميات شحات

سعدت بمرورك

تحياتى